(Dit bericht verscheen eerder op de blog van Peter Joosten | Project leven.)

Virtual reality. Wat is virtual reality? Wat is augmented reality? Wat is de impact van deze nieuwe technologie? Wat zijn praktische voorbeelden om virtual reality toe te passen? Wat zijn nadelen?

Wat is virtual reality?

Wat is de definitie van virtual reality? Virtual reality maakt kunstmatig zintuigelijke ervaring na, zowel op het gebied van zicht, geluid en gevoel. De toepassingen die nu op de markt zijn (anno eind 2016) richten zich nog met name op beelden en zicht. Je kan met een virtual reality volledig (360 graden) om je heen kijken naar een virtuele wereld.

Virtual reality zorgt voor afbeeldingen die software maakt en in een bril worden getoond. Bekende voorbeelden zijn de Oculus Rift, Samsung Gear, HTC Vive en Google Cardbox. Andere bedrijven investeren in deze technologie. Microsoft werkt met Intel samen aan Project Alloy. Er gaan geruchten over projecten die Apple van plan is binnen virtual reality, maar vooral augmented reality.

2

Wat is augmented reality?

Wat is augmented reality? Augmented reality maakt eigenlijk gebruik van dezelfde technologie als virtual reality, alleen met het verschil dat je de echte omgeving nog wel kan zien. Bijvoorbeeld: met augmented reality kun jij de kamer zien, maar kun je ook een miniatuur raceparcours in de kamer zien. Het lijkt op een soort van hologram. Of een digitale laag in de werkelijkheid.

Je bent dus deels in een virtuale realiteit als in de echte realiteit. Met virtual reality ben je volledig in de virtuele realiteit.

Tim Cook (CEO) verwacht om die reden dan ook dat augmented reality veel groter wordt dan virtual reality. De reden hiervoor is dat je augmented reality heel gericht kan inzetten in bedrijven (bijvoorbeeld samen kijken naar maquettes) of in het onderwijs (bijvoorbeeld samen kijken naar een dwarsdoorsnede van het menselijk lichaam).

Een 2e reden is dat we als mens ook sociale wezens zijn. Daarom past augmented reality veel beter ons dan ons volledig te onderdompelen in een andere wereld.

Verwachtingen virtual reality

“Virtual reality is disruptief op realiteit”. Dat was de stelling van David Roberts op Singularity University the Netherlands Summit. Om de reden dat een smartphone in India tegenwoordig 5 dollar kost een een VR cardboard ook 5 dollar. Deze technologie wordt daarmee beschikbaar voor een enorm grote groep mensen.

Daarmee is hij niet de enige die virtual reality een grote toekomst voorspelt.

Brad Allen (NextVR) zegt dat virtual reality “the next big thing wordt”. Het is een volgend medium na het geschreven woord, de radio, televisie en internet. Zijn visie: “In de toekomst hebben we een bril. Je kan die bril zo instellen dat het een zonnebril is, een virtual reality bril of een augmented reality bril”.

Een andere expert (met belangen) is Philip Rosdale. Hij is nu CEO van High Fidelity en eerder oprichter van Second Life. Hij verwacht dat 1) schermresolutie nog hoger wordt zodat je hersenen geen pixels meer kunnen zien 2) virtual reality naast je oog en hoofdbeweging ook naar je gezichtsuitdrukking gaat kijken en de beelden daarop gaat aanpassen.

Kevin Rose (internet ondernemer) gelooft er niet in. “Het risico is dat virtual reality een soort van Nintendo Wii of 3d televisie kijken wordt. Het moet substantieel beter zijn voor mensen om over te stappen. Ik geloof daar nu nog niet zo in”.

3

Kansen (4x)

Wat zijn kansen en praktijk voorbeelden van virtual reality?

  1. Zorg
  2. Sociaal
  3. Coaching
  4. Ontspanning

De 4 praktische toepassingen en kansen heb ik hieronder verder uitgewerkt.

1 Zorg virtual reality

In het voorjaar van 2016 was ik als spreker te gast bij het Maxima Medisch Centrum en ASML om een lezing te geven over innovatie in de zorg [link onderin]. Naast mij sprak ook Marco van Beers en Stefan van Rooijen. Stefan is kinderarts bij het Maxima Medisch Centrum.

Hij heeft het bedrijf VisitU opgericht [link onderin]. Hij was benieuwd waar patiënten nu echt behoefte aan hebben als ze in een ziekenhuis liggen. Opvallend bleek dat niet te gaan over behandelingen, maar over hoe zij zich voelden. Nog specifieker: het contact met dierbaren zoals familie en vrienden, op het moment dat ze ziek zijn.

NB. Een toepassing die wel medisch inhoudelijk is bijvoorbeeld een blinde man die met behulp van virtual reality weer een deel van zijn zicht terugkreeg. De man was bijziend en zag alles dubbel. De virtual reality in zijn HTC bril kon dat effect ombouwen, zodat hij weer normaal kan zien [link onderin].

In samenwerking met het Reshape Innovatie centrum van het Radboud Ziekenhuis heeft hij dit verder onderzocht. Uiteindelijk is uit dit project VisitU ontstaat. Op de kinderafdeling van het ziekenhuis wordt deze technologie nu gebruikt. Via een live-verbinding en de speciale bril kunnen kinderen 180 graden rondkijken in hun thuis en met hun familie en vrienden praten.

2 Sociaal contact

Het voorbeeld van VisitU laat zien dat de sociale component heel belangrijk is. Dat is heel wat anders dan het beeld dat nu vaak van virtual reality wordt geschetst: een gamer die op gaat in zijn eigen virtuele wereld. Het is niet zo gek dat Facebook, als eigenaar van Oculus, virtual reality ziet als opvolger van de huidige sociale media.

Je krijgt dan avatars die in virtuele werelden rondlopen, je kan een ‘virtual reality selfie’ maken of in de Oculus Room samen met 7 anderen een film kijken of een spelletje schaak spelen [link onderin].

In de wereld waarin we nu leven met Twitter, Facebook, Instagram en andere social media vind ik het nog gek om me voor te stellen dat we naar een andere vorm van social media gaan. Aan de andere kant is het wel logisch. Van Twitter (tekst) naar Facebook (tekst, foto’s en video’s) naar Instagram (foto’s) en Snapchat (instant foto’s) gaan we naar een nog intiemere vorm van virtueel communiceren.

Wat past daar beter bij dan virtual reality?

3 Virtual reality coach

In het najaar van 2016 gaf ik presentatie over spiritualiteit bij een meetup over Consciousness Hacking. Daar sprak ook Dana-Maria Fanaker. Zij zet met het haar bedrijf de technologie van virtual reality in om mensen af te helpen van hun fobie.

Op het podium zette ze een virtual reality bril op bij Joyce. Vanaf haar vierde heeft ze een wespenfobie. Tijdens haar sessie met de virtual reality bril, lijkt het voor haar net of er een wesp rond haar hoofd vliegt. Om te dealen met een fobie moet jij je angst onder ogen komen. Virtual reality is daar ideaal voor.

Joyce vertelde dat ze na 2 sessies al bijna helemaal van haar fobie af was. Dana-Maria vertelt dat virtual reality een wetenschappelijk onderbouwde methode is om te gebruiken bij de behandeling en therapie van psychoses. Met haar bedrijf wil ze ook virtual reality inzetten voor cliënten met podium-, hoogte-, plein- en feestvrees.

Neem podiumvrees. Het bedrijf Speech Centre VR heeft een applicatie ontwikkeld voor de Samsung Gear VR om mensen te helpen af te komen van hun podiumvrees. Je kan virtueel oefenen om voor een grote groep je verhaal te presenteren.

4 Ontspanning

Virtual reality kun je ook inzetten om te spelen, te ontspannen of te gamen. Of om plaatsen te bezoeken zonder er echt naar toe te hoeven gaan. Tijdens de Permanent Beta dag in juni 2016 heb ik een aantal toepassingen getest van de VR Room. De foto staat ook boven.

Je kan virtual reality gebruiken om allerlei games te spelen. Zelf moest in een game blokken en andere vormen maken en daarmee een object bouwen. Een soort van Minecraft, maar dat in virtual reality. Je hebt ook meer passieve vormen, zoals een rit in een achtbaan. Hier hoef je niets te doen, behalve rond kijken.

Of neem films. Bedrijven als Hulu en Netflix zijn zich ook aan het oriënteren op het tonen van films, series en documentaires in virtual reality. Met hun bereik kunnen dit soort partijen wel eens voor een doorbraak van deze technologie zorgen.

Dit kun je natuurlijk verder uitbreiden. Wat denk je van sportwedstrijden, concerten of andere evenementen? Of virtueel plaatsen bezoeken, zoals de piramides van Egypte of de Noordpool? Als je deze lijn doortrekt: waarom zouden we niet naar het verleden kunnen reizen? Of virtueel op de maan of op Mars rondlopen?

Alleen onze fantasie is de beperkende factor.

4

Nadelen

Stel je voor. Op het moment dat jij je virtual reality bril op zet, dan is je normale leven ver weg. Je kan leven in een droomwereld. Met je ideale man/vrouw, in een duur huis, je hebt een fantastische auto en je kan vliegen.

Hoe verleidelijk is het om in die wereld te blijven? Om te vluchten naar een kunstmatige fantasiewereld? Net als met veel dingen, kun je ook verslaafd raken aan virtual reality. Of nog specifieker: het leven in virtual reality.

Een ander nadeel is het contact met elektrische lading en onnatuurlijke kleuren. Wil je een computerscherm vlak voor je ogen hebben? Wat voor impact heeft dat op je gezondheid? Zelf probeer ik elektrische apparaten zoals mijn laptop, tablet en mobiele telefoon niet te dicht op mijn lichaam te laten. Dat heeft te maken met je mitochondria [link onderin].

Conclusie

Zelf heb ik ook al een keer met de Samsung Gear VR van mijn broer op mijn neus gezeten. Eerder heb ik ook de Cardboard VR van Google getest. Toen was ik al onder de indruk, met de Gear VR nog meer.

Volgens mij is onomkeerbaar. Alle grote technologiebedrijven zetten hun geld op virtual reality. Het is ook logisch, deze technologie biedt legio voordelen. De 4 voorbeelden die ik heb genoemd zijn lang niet uitputtend. Waarschijnlijk ontwikkelen we nog hele andere vormen en toepassingen. Ik redeneer namelijk vanuit mijn huidige wereldbeeld en perspectief.

Hetzelfde geldt voor de nadelen en risico’s. Waarschijnlijk is er nog een heel groot nadeel aan virtual en augmented reality. Iets wat ik nu nog niet kan voorzien. Wat niemand kan voorzien. Probeer het daarom eens uit en ervaar wat je ziet en hoe jij je voelt.

Wil jij je onderdompelen in je virtuele fantasiewereld? Zo ja: wil jij daar voor altijd blijven?