Upgrade Je Mensenkennis #3: Zo werkt aandacht

Opvallen, kijken en zoeken in een wereld vol afleiding

8 juni in het dakcafé van NEMO Science Museum. De inloop is vanaf 20.00 en we starten om 20.15 uur. 

Reclameborden, websitebanners, wegwijzers, sponsorshirts, etalages, Facebook-meldingen en verkeerslichten: onze ogen worden elke dag gebombardeerd met visuele informatie. Maar wat bepaalt wat ons opvalt en wat niet?

In de serie Upgrade Je Mensenkennis-Meetups presenteren Maven Publishing en Permanent Bèta, deze keer in samenwerking met NEMO Kennislink: Mag ik je aandacht..? naar aanleiding van het boek Zo werkt aandacht van schrijver Stefan van der Stigchel.

Tijdens de Meetup laten we een aantal sprekers aan het woord die het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken zullen belichten en is er tijd voor vragen. 

Spreker 1:

Stefan van der Stigchel

Cognitief psycholoog en universitair hoofddocent experimentele psychologie aan de Universiteit Utrecht, hoofd van het AttentionLab.  

Stefan van der Stigchel laat zien hoe aandacht en visueel bewustzijn samen ons beeld van de wereld vormen. Hij zal vertellen hoe we informatie verwerken, waarom we zoveel meer zien dan we denken en welke gevolgen dat heeft voor ons dagelijks leven. Hij beschrijft de verschillende technieken waarmee je aandacht kunt sturen en hoe aandachtsarchitecten die inzetten in ons voor- én nadeel.

Spreker 2: 

Eva van den Broek

Gedragseconoom bij Behavioral Insights Team van het ministerie van Economische Zaken en bij LEI Wageningen UR; redacteur sciencepalooza

Eva van den Broek zal spreken over de virtuele supermarkt: een virtuele omgeving waarin proefpersonen “winkelen” en waarin alles in de supermarkt aangepast kan worden: van de schapindeling tot het productaanbod. Van den Broek onderzoekt hiermee onder meer welke invloed de indeling van de supermarkt heeft op de keuze (en aandacht) van consumenten voor gezonder en duurzamer geproduceerd voedsel. 

Spreker 3:

Wouter Eggink

Dr. Ir. Wouter Eggink is industrieel ontwerper en als universitair docent werkzaam aan de Universiteit Twente. Na tien jaar in de praktijk gewerkt te hebben is hij zich sinds 2007 steeds meer gaan verdiepen in de theorie van het ontwerpen, waarbij het begrip betekenisgeving centraal stond. Hoe kun je als ontwerper tewerk gaan opdat je producten betekenisvolle artefacten kunnen worden voor de beoogde gebruiker? Dit resulteerde in het proefschrift “Regels ter Ontregeling, lessen uit de geschiedenis van het tegendraads ontwerp” dat in 2012 is uitgegeven bij BoomLemma. Wouter is op dit moment onderzoeker op het gebied van mens-product relaties en designgeschiedenis en coördinator van de mastertrack Human Technology Relations.

In zijn lezing zal Wouter Eggink een inkijkje geven in de designgeschiedenis aan de hand van een aantal notoire aandachttrekkers en uitleg geven over de mechanismen die aan het ‘ontregelend ontwerp’ ten grondslag liggen.

Dit is de derde sessie van een reeks Meetups die Maven Publishing en Permanent Bèta in 2016 organiseren een rond een aantal aansprekende titels uit de Maven collectie waarbij de rode draad het menselijk gedrag is.

Praktische info

LET OP!! LOOP LANGS DE TRAP RECHTS AAN DE ZIJKANT VAN NEMO OMHOOG NAAR HET DAK CAFÉ!

Ben je slecht ter been? Laat het ons dan even weten dan wijzen we je de makkelijkste weg.